12. DOBRÁ ZPRÁVA PRO VŠECHNY
Texty na tento týden
2Pt 1,12.16–21; Zj 19,11–18; Zj 14,14–20; Kaz 12,13.14; Zj 14,6–12
Základní verš
„Tu jsem viděl jiného anděla, jak letí středem nebeské klenby, aby zvěstoval věčné evangelium obyvatelům země, každé rase, kmeni, jazyku i národu. Volal mocným hlasem: ‚Bojte se Boha a vzdejte mu čest, neboť nastala hodina jeho soudu; poklekněte před tím, kdo učinil nebe, zemi, moře i prameny vod.‘“ (Zj 14,6.7)
Kristova smiřující oběť byla univerzální. Znamená to, že zemřel za všechny lidi, bez ohledu na to, kdy a kde žili. Evangelium promlouvá k lidem všech jazykových skupin, národností a kultur. Sbližuje příslušníky rozdělených etnických skupin. Dobrou zprávou je, že Ježíš svým životem, smrtí a vzkříšením zvítězil nad smrtí a mocnostmi zla. Tím nejdůležitějším je pro nás to, kým Ježíš je a co vykonal – že za nás zemřel a nyní pro nás žije. Před dvěma tisíci lety přišel, aby celé lidstvo vykoupil z moci hříchu, a znovu přichází, aby nás vysvobodil z našich současných hříchů. Zemřel smrtí, kterou jsme si zasloužili my, abychom mohli žít životem, který si zasloužil on. V Kristu jsme ospravedlněni, posvěceni a jednoho dne budeme i oslaveni.
Bible se soustřeďuje na dva příchody Ježíše Krista. Kristus zde už jednou byl, aby nás vykoupil, a vrátí se znovu, aby vzal k sobě ty, za které zaplatil nekonečnou cenu. Zjevení jako poslední kniha Bible byla napsána mimo jiné i proto, aby připravila svět na druhý Ježíšův příchod. Jde o naléhavou zprávu pro naši generaci. Tento týden se budeme věnovat významu knihy Zjevení pro svět ve 21. století. Nově se soustředíme na Ježíšovu výzvu, aby církev šířila jeho evangelium určené pro období konce dějin.
Osobní studium
Během dějin spasení Bůh posílal prostřednictvím proroků zvláštní poselství, aby připravil lidi na budoucí události. Bůh netápe, on vždy ví, co se děje (Iz 46,9.10). Připravuje svůj lid na budoucnost tím, že posílá proroky, aby oznámili jeho vůli dříve, než přijde soud (Am 3,7). V době před potopou Bůh poslal prostřednictvím Noema zprávu o blížící se potopě. V Egyptě Bůh povolal Josefa, aby během sedmi úrodných let připravil zemi na sedm let hladu. Proroci upozorňovali vůdce Izraele na nadcházející zničení Jeruzaléma babylónskou armádou. Výzvy Jana Křtitele k pokání připravily národ na první příchod Mesiáše.
Proč Petr použil v 2Pt 1,12 (ČSP) pro popis Božího poselství jeho generaci výraz „přítomná pravda“? Co tím chtěl říct?
Co je podle veršů 2Pt 1,16–21 onou „přítomnou pravdou“, kterou zvěstoval Petr a ostatní učedníci?
Poselství, které mělo pro první století obrovský dosah, se týkalo Ježíšova příchodu. Otcova láska se zjevila prostřednictvím Kristovy oběti na kříži. A přestože „odplatou za hřích je smrt“, prostřednictvím Krista jsme všichni dostali nabídku věčného života. Je jen na každém z nás, zda se vírou rozhodneme tento dar přijmout (Ř 3,23; Ř 6,23 a Ef 2,8). Toto poselství o spasení v Ježíši nepřestane nikdy platit. Je to přítomná pravda pro každou generaci.
Zjevení Janovo jako poslední kniha Bible představuje Ježíše a spasení v období konce dějin. Zaznívá v něm výzva k přípravě na Kristův návrat. Zjevení odhaluje i nebezpečí a faleš lidské tradice a na sebe zaměřeného náboženství. Od začátku do konce celé Zjevení představuje Ježíše a jeho dílo ve prospěch lidstva.
Ježíš nám pravdivě odhaluje charakter svého Otce. On je „vládce králů země“, on „nás miluje a svou krví nás zprostil hříchů a učinil nás královským kněžstvem Boha, svého Otce“ (Zj 1,5–6). Celé Zjevení představuje Ježíše a jeho poselství pro čas konce s cílem připravit lidi na jeho brzký návrat.
Aplikace
Co se ti vybaví jako první, když přemýšlíš o knize Zjevení?
Soustředíš se spíše na šelmy a prorocké symboly, nebo na Ježíše? Jak nám
proroctví ve Zjevení ukazují Ježíšovy laskavé plány s lidmi?
Osobní studium
Evangelia se zaměřují především na Kristův první příchod. Přinášejí příběh Ježíšova narození, života a služby a také jeho smrti a vzkříšení. A přestože evangelia mluví o Ježíšově druhém příchodu, není toto téma v popředí. Naproti tomu je v knize Zjevení hlavní důraz položen na vyvrcholení tisíciletí trvajícího velkého sporu. Každé z hlavních proroctví Zjevení končí slavným návratem našeho Pána Ježíše Krista.
Uvažuj více o úvodních textech a také o Zj 14,14–20 a Zj 19,11–18. V čem jsou si závěry jednotlivých pasáží podobné?
Od první až do poslední kapitoly knihy Zjevení je vyvrcholením každého proroctví Ježíšův příchod. „Beránek, ten obětovaný“ (Zj 5,12) se opět vrací už jako Král králů a Pán pánů (Zj 19,16). On porazí všechny nepřátele, kteří utlačují a pronásledují jeho lid (Zj 17,14). Své věrné vysvobodí z noční můry hříchu a přivede je do domova slávy. Velký spor mezi dobrem a zlem skončí. Zem bude obnovená a vykoupení budou žít navěky se svým Pánem (Zj 21,1–4).
Ve Zjevení 22,7 (22,12.17.20) Ježíš říká: „Hle, přijdu brzo. Blaze tomu, kdo se drží proroctví této knihy.“ Ježíšova závěrečná slova celému lidstvu obsahují výzvu, aby co nejvíce lidí odpovědělo na jeho lásku, přijalo jeho milost a následovalo pravdu. Tak se připraví na jeho návrat. Zjevení končí pozváním: „A Duch i nevěsta praví: ‚Přijď!‘ A kdokoli to slyší, ať řekne: ‚Přijď!‘“ (Zj 22,17)
Ježíš k sobě zve všechny, kteří touží po věčném životě. Nás, kteří jsme již přijali nabídku spasení a dychtivě očekáváme jeho příchod, zve, abychom se připojili a spolu s ním vyzývali i ostatní k přijetí jeho lásky. Ježíš chce, abychom mluvili o potřebě přípravy na jeho brzký příchod. Není nic uspokojivějšího, než mít účast na Ježíšově díle pro tento svět. Nic člověka nenaplní víc než spolupráce s Kristem na jeho díle spasení.
Aplikace
Kristus přijde brzo. Jan napsal tato slova před dvěma tisíci
lety. V souvislosti s naším chápáním stavu mrtvých vlastně nastane
Kristův druhý příchod pro mne hned poté, co zemřu. Jak ti tato
skutečnost pomáhá pochopit, co to znamená, že Kristus přijde brzo?
Osobní studium
Pro lidi žijící v posledních dnech dějin má 14. kapitola Zjevení mimořádný význam. Oznamuje totiž Boží poselství pro dobu před příchodem Ježíše Krista a je důležitá nejen pro Boží lid, ale pro celé lidstvo.
Jaké symboly jsou v úvodních verších použity k zobrazení návratu našeho Pána? Co zdůrazňují?
Symbol žně se pro popis Kristova návratu používá i na jiných místech Bible (Mt 13,37–43; Mk 4,29). Ve Zj 14 žeň dozrálé úrody představuje vykoupení spravedlivých a sklizeň zralých hroznů zobrazuje zničení nespravedlivých. Zj 14,6–12 obsahuje naléhavé poselství posledních dnů, které má pomoci připravit muže a ženy na závěrečnou sklizeň země.
Přečti si text Zj 14,6.7. Co tvoří podstatu poselství těchto dvou veršů? Jak nám text pomáhá pochopit naše poslání jako adventistů sedmého dne?
Poselství prvního anděla ze Zjevení 14. kapitoly je určeno lidem ve 21. století, kteří touží najít skutečný smysl života. Evangelium je zde představeno Boží milostí, která nabízí odpuštění všem. Odpuštění, které nás očišťuje od hříchu a dává nám moc žít vítězný život. Tato zpráva je základem pro vlastní sebeúctu vyplývající z vědomí, že Kristus nás stvořil a vykoupil. Poukazuje na to, že jednoho dne Boží soud ukončí všechnu nespravedlnost. Jde o skvělou zprávu.
Aplikace
„V určitém smyslu se dá říct, že adventisté sedmého dne byli
na světě ustanoveni strážci a nositeli světla. Bylo jim svěřeno poslední
varování pro umírající svět. Osvěcuje je nádherné světlo Božího slova.
Dostali nesmírně důležitý úkol – zvěstování poselství prvního, druhého
a třetího anděla. Žádná jiná práce není tak důležitá. Neměli by dovolit,
aby jejich pozornost zaujalo něco jiného.“ (Ev 119.120) Jak tato slova
oslovují církev? A co je ještě důležitější – co znamenají pro tebe?
Osobní studium
Poselství pro čas konce ze Zjevení představuje Ježíše v plnosti jeho zachraňující milosti, kterou prokazuje celému lidstvu (Zj 14,6). Výzva „bát se“ nebo brát Boha vážně se týká všeho, co děláme. Ve světle Božího soudu máme zachovávat jeho příkazy a poslouchat jeho zákon (Zj 14,7). „Bát se Boha“ souvisí se způsobem našeho uvažování. Je to výzva žít životem, který se Bohu líbí, a dát Bohu první místo ve všem, o čem přemýšlíme a co děláme. Je to postoj poslušnosti, který vede ke zbožnému životu (Př 3,7; Sk 9,31; 1Pt 2,17). Toto poselství nás vyzývá, abychom Bohu „vzdali čest“ (ČEP; B21) nebo také „slávu“ (ČSP). Opět to souvisí s tím, jak se chováme v každé oblasti našeho života.
Uvažuj o úvodních textech. Jak nám tyto verše pomáhají lépe pochopit, co to znamená bát se Boha a vzdát mu čest a slávu?
V době obecné morální nezodpovědnosti, kdy jsou miliony lidí přesvědčeny, že za své chování neodpovídají nikomu jinému, nám poselství o přicházejícím soudu připomíná, že za své jednání neseme odpovědnost. Existuje totiž souvislost mezi postojem poslušnosti a úcty k Bohu a soudem. Poslušnost je ovocem zachraňujícího vztahu s Ježíšem. Jen jeho spravedlnost je dost dobrá, abychom nebyli odsouzeni. V jeho spravedlnosti máme jistotu. Prostřednictvím Kristovy spravedlnosti žijeme životem, který oslaví jeho jméno ve všem, co děláme.
Přečti si texty Zj 14,7; Zj 4,11; Gn 2,1–3 a Ex 20,8–11. Co je základem pravého uctívání Boha? Jakým způsobem sobota odráží toto pochopení?
Satan útočí na sobotu, protože ví, že tvoří základ uctívání Boha. Sobota vyvyšuje Krista jako Stvořitele a zaznívá v ní výzva všem lidem na celé zemi: „…poklekněte před tím, kdo učinil nebe, zemi, moře i prameny vod.“ (Zj 14,7) V době, která vyzdvihuje evoluci, má poselství soboty mimořádný význam. Vyzývá nás, abychom uctívali Ježíše, který nás stvořil a který nám dává naši skutečnou hodnotu, protože pro něj tolik znamenáme.
Aplikace
Uvažuj o důležitosti soboty jako připomínky toho, že Bůh je náš
Stvořitel, a tudíž jako jediný je hoden našeho uctívání. Vždyť nakonec
co jiného je tak důležitého, že Bůh přikázal, abychom si to každý týden
jeden den – tedy jednu sedminu našeho života – připomínali, než to, že
Bůh je náš Stvořitel?
Osobní studium
Uvažuj o textech Zjevení 14,8; 17,3–6 a 18,1–4. Co se z těchto veršů dozvídáme o duchovním Babylóně? Proč je toto poselství důležité?
V knize Zjevení výraz Babylón představuje falešný náboženský systém, který je založen na skutcích člověka, lidské tradici a falešném učení. Vyvyšuje člověka a jeho samospravedlnost nad Ježíše a jeho bezhříšný život. Příkazy lidských náboženských učitelů vyzdvihuje nad Boží přikázání. Babylón byl centrem modloslužby, uctívání slunce a falešného učení o nesmrtelnosti duše. Tento falešný náboženský systém lstivým způsobem integroval mnohé starověké náboženské praktiky do svého způsobu uctívání. Poselství pro čas konce je poselstvím o Ježíši a jeho spravedlnosti. Zaznívá v něm nebeská výzva: „Padl, padl veliký Babylón … Vyjdi, lide můj, z toho města …“ (Zj 18,2.4). Bůh si povolal Církev adventistů sedmého dne, aby vyzdvihla Kristovo poselství v jeho plnosti. Vyvýšit Ježíše znamená vyvýšit celé jeho učení. Znamená to kázat o tom, který je „cesta, pravda i život“ (J 14,6). Znamená to ukazovat na omyly Babylóna v protikladu k Ježíši – pravdě.
V úvodních verších Zjevení 14. kapitoly jsou popsány dvě možnosti, koho mohou lidé uctívat. Buď uctívají Stvořitele nebe i země nebo šelmu. To, koho si kdo vybral, se projeví na vztahu k Božímu dni bohoslužby, pravé sobotě, a jejímu protikladu, falešné sobotě. Sobota představuje odpočinek, jistotu a bezpečí, které máme v Kristu, našem Stvořiteli, Vykupiteli a přicházejícím Králi. Falešný den představuje náhradu a napodobeninu, která je postavena na lidských úvahách, rozhodnutích a nařízeních.
Aplikace
Uvažuj o textu Zj 14,12.
Co tento verš říká v kontextu předcházejících veršů? Jak je ve 12. verši
představen zákon a jak milost? Co bychom se z toho měli naučit o tom,
že zákon i milost jsou neoddělitelnou součástí evangelia?
„Bůh si přeje, aby církev byla světlem světa stejně, jako jím ve starozákonní době měl být izraelský národ. Oddělil ji od světa ostrým mečem pravdy, jímž je trojandělské poselství, a uvedl ji do těsného společenství se sebou. Svěřil jí do opatrování svůj zákon a zjevil jí veliké prorocké pravdy pro tuto dobu. Tento odkaz je stejně svatý jako výroky svěřené starobylému Izraeli a je nutné jej předat světu.
Tři andělé ze 14. kapitoly Janova Zjevení představují ty, kdo přijali světlo Božího poselství a vyšli je zvěstovat do všech končin země. Kristus svým učedníkům říká: ‚Vy jste světlo světa.‘ (Mt 5,14) Každého, kdo přijal Krista, kříž z Golgoty vyzývá: ‚Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření.‘ (Mk 16,15) Tuto práci nesmí nic přerušit. Je to ten nejdůležitější úkol, protože se týká věčnosti. Láska k člověku, kterou Ježíš projevil ve své oběti, je hnacím motorem všech jeho následovníků.
Kristus s velkým nadšením přijímá každého člověka, který se mu odevzdá. Spojuje lidské s božským, aby mohl svět seznámit s tajemstvím vtělené lásky. Naplňte svět jeho pravdou, mluvte o ní, zpívejte o ní, hovořte o ní na modlitbách, pronikejte s ní na vzdálená místa.“ (CCh 58.59; RPC 55)
Otázky k rozhovoru
1. Jak určuje trojandělské poselství ze Zjevení 14 podstatu Církve adventistů sedmého dne?
2. Uvažujte o sobotě a o významu, který má. Jak jsme tento
týden poznali, poselství obsažené v sobotě je natolik důležité, že Bůh
přikázal oddělit jednu sedminu našeho času pro připomínání si jeho jako
Stvořitele a Vykupitele. Na rozdíl od svatých hor nebo míst nemusíme
za sobotou cestovat. Každý týden sobota přichází k nám. Jak vám tato
pravda pomáhá pochopit důležitost tohoto dne a jeho poselství?
3. Jak můžeme co nejsrozumitelněji vysvětlit myšlenku pádu
Babylóna a pojem znamení šelmy? Jak můžeme tyto pravdy představit co
nejméně útočným způsobem, i když je pochopitelné, že se navzdory naší
snaze mohou někteří lidé cítit dotčeni?